Педагогічне спілкування
На
сучасному етапі розвитку суспільства є необхідність в моральному його
удосконаленні. Відповідно до цього важливо ставити вимоги перед професійними
якостями викладачів. Вони мають бути професійно компетентними у процесі
педагогічної діяльності. Важливим у цьому процесі є спілкування: з учнями,
батьками, колегами, тому важливо, щоб у педагога була сформована комунікативна культура.
Від того наскільки сформована культура спілкування, настільки буде успішним
педагогічний процес. Отже, комунікативна взаємодія пронизує всі види професійної
діяльності.
Я. Коломінскій
виділяє в міжособистісній взаємодії педагога з учнями дві сторони – внутрішню
(педагогічне ставлення) і зовнішню (педагогічне спілкування). Педагогічне
спілкування при цьому виступає як актуалізація, прояв в комунікативної
діяльності особистісних установок педагога по відношенню до
дітей.
В. Кан-Калик
під педагогічним спілкуванням розуміє систему «соціально-психологічної взаємодії
педагога і учнів, змістом якого є обмін інформацією, надання виховного впливу,
організація взаємовідносин за допомогою комунікативних
засобів».
А. Леонтьев
педагогічним спілкуванням вважає «професійне спілкування викладача з учнями на
уроці і поза ним (у процесі навчання і виховання), що має певні педагогічні
функції і спрямоване на створення сприятливого психологічного клімату, а також
на іншого роду психологічну оптимізацію навчальної діяльності і відносин між
педагогом і учнем».
Спілкування
виступає в структурі діяльності, що становить цілісну педагогічну діяльність, як
провідний вид, інтегруючи всі інші. Саме спілкування в цій системі не має
власних специфічних цілей. Ці цілі випливають з цілей педагогічної діяльності,
культурі, цілей навчання і виховання. Іншими словами, педагогічне спілкування є
те, що за своїми цілями, структурою, функціями по суті збігається з цілісною
діяльністю педагога.
Комунікативна
культура викладача містить у собі поряд із рядом психічних властивостей
визначені особливості мислення: відкритість, гнучкість, нестандартність
асоціативного ряду, розвиненість внутрішнього плану дій. Як показують останні
дослідження, ці властивості мислення визначають уміння бачити і ставити
проблеми, шо, край важливо для розвитку творчого підходу педагога до
комунікативних процесів і до своєї фахової діяльності в
цілому.
Викладач із достатньо розвитою комунікативною культурою повинен творчо ставитися до тих різноманітних ситуацій професійного та емоційного спілкування, з якими вій зустрічається, у процесі професійної діяльності. У багатьох є такий досвід: вони говорять, а їх не слухають. Ми втрачаємо здатність слухати. Спілкуючись, приблизно 60% часу ми слухаємо, але ми не дуже хороші слухачі. Ми пам’ятаємо тільки 25% того, що чуємо.
Те, що
ми втрачаємо здатність до спілкування – серйозна проблема. Тому що спілкування
та вміння слухати – наш ключ до розуміння. Нам завжди хочеться говорити з
тактовними, розуміючими людьми, відчувати їх увагу та чути добрі слова. Це
робить спілкування приємним і комфортним, а називається така поведінка
комунікативною культурою.