Комунікативні труднощі педагогів
Педагоги
нерідко відчувають комунікативні проблеми у своїй професійній діяльності. Молоді
педагоги не знають своїх індивідуальних особливостей, не володіють вміннями
реалізовувати їх у професійній діяльності, не можуть знайти своє місце в
педагогічній дійсності. Ці труднощі пов’язані як зі зміненими вимогами до
особистості та діяльності педагога в сучасній освіті, так і з недоліками в
професійній підготовці.
Виходячи зі
структури комунікативного потенціалу особистості вчителя, виділяють чотири основні групи комунікативних
труднощів педагогів:
-
базові комунікативні труднощі;
-
змістовні комунікативні труднощі;
-
операціональні комунікативні труднощі;
- рефлексивні комунікативні труднощі.
До базових
комунікативним ускладнень вчителя можна віднести
наступні:
-
небажання вступати в контакт;
-
нездатність до співпереживання і співчуття іншій людині;
-
відсутність позитивної установки на іншу людину;
-
категоричність оцінок та суджень в педагогічному
спілкуванні;
-
неприйняття інших точок зору, позицій, поглядів;
-
невпевненість в собі, відсутність комунікативної
ініціативи;
-
підвищена емоційно-особистісна залежність від партнерів по
спілкуванню.
Змістовні
комунікативні труднощі виявляються в ситуаціях побудови вчителем внутрішніх
планів і програм комунікативних дій, до них
відносяться:
- не
володіння необхідними комунікативними знаннями;
-
невміння спостерігати за учасниками комунікації;
-
невміння планувати власні комунікативні дії;
-
нездатність перебудувати програму комунікації в залежності від мінливих умов
педагогічної діяльності.
Операціональні
комунікативні труднощі виявляються в невмінні ефективно реалізовувати на
практиці намічені програми комунікативних дій:
-
невміння грамотно, логічно, ясно висловлювати свої думки;
- не
володіння виразною, образною, яскравою промовою;
-
невміле використання в комунікаціях невербальних засобів
спілкування;
-
невміле використання паралінгвістичних характеристик мови;
-
невміння вести бесіду і розпитувати співрозмовника;
-
невміння займати і утримувати оптимальну позицію в комунікативних
контактах;
-
невміння давати співрозмовнику адекватну зворотний
зв’язок;
-
невміння контролювати хід процесу спілкування тощо.
До
рефлексивних комунікативних ускладнень відносяться:
-
відсутність навичок рефлексивного слухання;
-
невміння оцінювати власні комунікативні дії;
-
відсутність у вчителя прагнення до самоспостереження і самоаналізу власних
комунікативних проявів у професійній діяльності;
-
невміння співвідносити індивідуальні комунікативні можливості з реальними
умовами педагогічної діяльності.