Глосарій

А

Авантаж - вигода, користь, сприятливе враження.

Авторитет - загальновизнане вплив особи чи організації в різних сферах суспільного життя, засноване на знаннях, моральних достоїнствах, досвіді.

Алгоритм - точне, пунктуальне опис послідовності дій, що перетворюють вихідні дані в шуканий результат.

Альтернатива - необхідність чи допустимість вибору одного з двох або декількох можливих (як правило, взаємовиключних) рішень, що надаються варіантів дій.

Амімія - відсутність або ослаблення виразності лицьової мускулатури.

Амбівалентний - неоднозначний, двоїстий, нестійкий.

Апріорі - логіко-філософське поняття, яке означає знання, умовивід, висновок, не ґрунтується на реальному досвіді, а також спочатку властиве людині знання.

Атракція - виникнення при сприйнятті людини людиною привабливості одного з них для іншого.

Аудіовізуальний - заснований на одночасному сприйнятті зором і слухом.

AIDА - сукупність правил, що формують суспільні відносини, де А - attention (увага), I - interest (інтерес), D - desire (бажання), А - activity (активність).

Б

Бар'єр семантичний - розбіжність смислів висловлених вимог, прохань і т.п. у партнерів у спілкуванні, що ускладнює взаєморозуміння.

Брейнштурм - "мозкова атака" - методика стимуляції творчої активності та продуктивності.

Брифінг - коротка, стисла за часом, інструктивна зустріч офіційних осіб з журналістами по якомусь питання, присвячена викладенню позицій уряду.

Бекграундер - поточна інформація, яка не містить сенсації.

В

Вербальні комунікації - мовні комунікації, засновані на вмінні говорити, слухати і писати.

Вербальний - усний, словесний.

Візаві - навпроти один одного.

Візуальний - сприйманий очима.

Віртуальний - здібний до дії, можливий; (філос.) не існує безпосередньо сам по собі, але здатний виникнути при наявності відомих умов.

Відкрита громадськість - широка масова спільність споживачів товарів і послуг, багатолика аудиторія ЗМІ, члени асоціацій споживачів, ідейні учасники політичних рухів, партій і фракцій.

Г

Громадська думка - стан масової свідомості, укладає в собі ставлення до подій, різним групам і особистостям.

Громадськість - група людей, що виражають по якоїсь проблемі певну думку, а також реагують на події і виниклі ситуації.

Д

Дайджест - короткий виклад чого-небудь.

Дедукція - міркування від загального до конкретного.

Дезавуювати - публічно відмовитися від своїх попередніх висловлювань.

Декодувати - розкрити, розшифрувати, скасувати систему умовних команд.

Ділова бесіда - форма ділової комунікації, що припускає обговорення, дискусію з метою досягнення єдиного консенсусу між сторонами діалогу.

Ділові переговори - процес партнерської взаємодії, метою якого є отримання взаємовигідних результатів.

Деструктивний - неефективний, неплодотворного, руйнівний.

Джентльменська угода - прийняте в міжнародній практиці найменування договору, що укладається в усній формі і без офіційних формальностей, але неухильно дотримуватися.

Дилема - скрутний вибір між двома можливостями.

Довіра - ставлення до дій партнерів у процесі ринкової взаємодії, засноване на переконаності в їх сумлінності, чесності, щирості. Довіра орієнтоване на безумовну повагу людської гідності, виконавської дисципліни.

Домінувати - панувати, переважати.

Е

Евфемізм - непряме, пом'якшене вираз замість різкого (наприклад, "повний" замість "товстий") або порушує норми пристойності ("нерозумний" замість "дурень").

Емпатія - здатність індивідуума емоційно відгукуватися на почуття інших людей.

З

Закрита громадськість - співробітники фірми чи компанії, об'єднані службовими відносинами, традиціями, корпоративною відповідальністю, що підкоряються службової дисципліни.

Зворотній зв'язок - завдяки встановленню цьому зв'язку стає можливим отримувати комплексні відомості про різних реакціях цільових аудиторій на надійшли сигнали з урахуванням сукупності факторів загального фону соціальної обстановки.

І

Ідентифікація - впізнання чого-небудь, кого-небудь, встановлення тотожності об'єкта або особистості; уподібнення, ототожнення індивіда з ким-небудь або з чим-небудь (групою, колективом), що допомагає йому успішно опановувати різними видами соціальної діяльності, засвоювати свої норми і цінності.

Імідж - цілеспрямовано сформований образ (якої-небудь особи, явища, предмета, фірми), покликаний надати емоційно-психологічний вплив на кого-небудь з метою популяризації, реклами тощо

Імпонувати - виробляти позитивне враження, подобатися, наприклад, імпонувати відкритістю.

Індукція - логічний висновок, умовивід в процесі мислення від часткового до загального.

Ініціатива - внутрішнє спонукання до нових форм діяльності; підприємливість, керівна роль у будь-якої діяльності.

Інновація - нововведення.

Інсинуація - злісний вимисел, брехливі наклепницькі вигадки з метою зганьбити, принизити що-небудь або кого-небудь.

Інтерактивний - взаємодія; режим діалогу людини і СМК, коли на запит користувача негайно надходить відповідь системи.

Інтерпретація - тлумачення, розкриття змісту, пояснення.

Інтонація - ритміко-мелодійна сторона мови (підвищення і зниження тону), манера вимови, що виражає почуття.

Інтровертний - звернений всередину; психологічна характеристика самозаглибленої особистості, чия розумова діяльність спрямована головним чином на власний внутрішній світ переживань і почуттів.

Інтроспекція - самоспостереження.

Ірраціональний - недоступний розумінню, розуму.

К

Катарсис - емоційне потрясіння, стан внутрішнього очищення.

Кейс - історія або випадок; у практиці діяльності служб але зв'язків з громадськістю - розповідь про позитивний досвід використання споживачами популярних продуктів, послуг компанії або ж про успішне дозволі проблемних ситуацій.

Кліше - стереотипне, побите вираз, шаблонна фраза.

Колізія - зіткнення протилежних, різноспрямованих поглядів, прагнень, почуттів, інтересів, обставин.

Компетентність – це сукупність знань і вмінь, необхідних для ефективної професійної діяльності: вміння аналізувати, передбачати наслідки професійної діяльності, використовувати інформацію

Комунікабельність здатність, схильність до спілкування, комунікації, до встановлення контактів і зв'язків, психологічна сумісність, товариськість.

Комунікативна компетентність - сукупність знань, умінь і навичок: функції спілкування та особливості комунікативного процесу; види спілкування і основні його характеристики; засоби спілкування: вербальні та невербальні, види слухання і техніки його використання; зворотний зв'язок: питання-відповідь; форми і методи ділової взаємодії; психологічні та комунікативні типи партнерів; технології та прийоми впливу на людей; самопрезентація.

Комунікаційна система - комплексна діяльність учасників комунікаційного процесу, що включає всю сукупність операцій, пов'язаних з підготовкою, збором, перерозподілом інформації, а також встановленням міжособистісних контактів.

Комунікаційний канал - канал просування інформації від комунікатора до комуніканта.

Комунікація - специфічний обмін інформацією, в результаті якого відбувається процес передачі інформації інтелектуального і емоційного змісту від відправника до одержувача.

Компроміс - угода між представниками різних стикаються інтересів на основі взаємних поступок.

Конкурентоспроможність - сукупність споживчих властивостей даного товару чи продукції, що характеризують їх відмінність від товару конкурента за ступенем відповідності конкретним суспільним потребам, з урахуванням витрат на їхнє задоволення, цін та ін.

Консенсус - загальна згода з обговорюваного або спірного питання, досягнуте без процедури голосування.

Контекст - відносно закінчений уривок письмовій або усній мові (тексту), загальний зміст якого дозволяє уточнити (встановити) значення і вживання входять до нього слів і словосполучень.

Контрагент - кожна зі сторін, що бере участь у двосторонньому чи багатосторонньому договорі (контракті).

Конфіденційний - суто особистий, довірчий, секретний, який не підлягає розголосу.

Конфлікт - зіткнення позицій, поглядів, інтересів, що супроводжується сильними емоційними переживаннями, стресами в результаті подолання протиріч конфліктуючих сторін.

Конформізм - тенденція людини змінювати свою поведінку під впливом інших людей таким чином, щоб воно відповідало думок оточуючих, прагнення пристосувати його до їхніх вимог.

Конфронтація - протиставлення, протиборство.

Креатура - створення, творіння; креативність - здатність творити.

Круглий стіл - одна з форм спільного обговорення ідей, проблем, ситуацій, що мають значення для широких кіл громадськості.

Культура – обробка, виховання, освіта, розвиток, шанування, специфічний спосіб організації та розвитку людської життєдіяльності, представлений у продуктах матеріальної і духовної праці; у системі соціальних норм і установ; у духовних цінностях; у сукупності ставлень людей до природи, один до одного і до самих себе.

Культура мовлення, культура мови, мовна культура — це дотримання сталих мовних норм усної і писемної літературної мови, а також свідоме, невимушене, цілеспрямоване, майстерне вживання мовно-виражальних засобів залежно від мети й обставин спілкування.

Культура спілкування - знання комунікативних норм та правил і звичне дотримання їх людиною в повсякденному житті.

Комунікативна культура - складне динамічне особистісне утворення, що відображає соціально зумовлений рівень розвитку особистості, її готовність до комунікативної діяльності, систему поглядів і дій, які забезпечують задоволення потреб самореалізації та спосіб досягнення цілей в спілкуванні, плідну доброзичливу взаємодію людей у різних сферах життєдіяльності.

Комунікативна культура керівника - цілісне інтегральне динамічне утворення, що дозволяє ефективно опанувати соціальний і професійний досвід за допомогою комунікативної компетентності та прогнозованої іміджевої управлінської діяльності, оперативно встановлювати ділові контакти, мобільно орієнтуватись у комунікативній ситуації та бути конкурентоспроможним керівником сучасного закладу освіти.

Л

Лапідарний - гранично стислий і виразний.

Латентний - приховане, зовні не помітний розвиток якого-небудь процесу, явища.

Легітимність - те ж, що і законність.

Лейтмотив - домінуюче початок в діяльності людини, основна думка, неодноразово повторювана і підкреслювана.

Лексикон - словник; запас слів, виразів.

Листок новин - досить доступне і дешеве засіб комунікації. Як правило, виконується фахівцями зі зв'язків з громадськістю на принтері і розмножується за допомогою ксерокса. Листки новин різні за тематикою, наприклад «новини ринку», «нові проекти» тощо.

Лояльність - вірність, прихильність чинним законам, звичаями органів влади; коректне, доброзичливе ставлення до кого-небудь.

М

Маніпулювання - складне, заплутане дію; спритна підробка, підтасування; система прийомів і способів впливу на свідомість з метою нав'язування яких-небудь ідей або введення в оману.

Маніпуляція - дії комунікатора, спрямовані на зміну психологічних установок, ціннісних орієнтацій, поведінки індивідів і цілих аудиторій, незалежно від їх бажання.

Маркетинг – «філософія виробництва», використовувана для вивчення купівельного попиту, організації реклами, проведення цінової політики тощо, на основі вивчення ринку і стосовно його вимогам.

Мас-медіа - назва засобів масової інформації (ЗМІ).

Масова комунікація - процес передачі інформації за допомогою технічних засобів на чисельно великі розосереджені аудиторії.

Медіаграмотність (медійна грамотність) — сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа, а також розуміти й аналізувати складні процеси функціонування медіа в суспільстві, та їхній вплив

Медіа-кіт – зібрання матеріалів, корисних для газет і журналів (прес-реліз, бекграундер, факт-листи, фотографії, відеоплівки).

Медіаосвіта – частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп'ютерно опосередковане спілкування, інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій

Міжособистісні відносини - система установок, орієнтацій та очікувань членів групи відносно один одного, визначають зміст і організацією спільної діяльності і цінностями, на яких грунтується спілкування людей.

Менеджмент - сукупність сучасних принципів, методів, засобів і форм управління підприємством в умовах ринкової економіки з метою досягнення найвищої ефективності і збільшення прибутку.

Менталітет, ментальність - образ, спосіб мислення особистості або суспільної групи, а також притаманна їм духовність і її соціальна і біологічна обумовленість; склад розуму, розумовий настрій, світосприйняття.

Меркантильний - дріб'язково-розважливий, який переслідує свою особисту вигоду.

Міміка - виразні рухи обличчя, які відображатимуть почуття, відносини людини.

Мімікрія - здатність людини маскувати свої погляди, пристосовуючись до обставин.

Містифікація - навмисне введення кого-небудь в оману, явний обман.

Мовна компетентністьце система вироблених і засвоєних у процесі мовленнєвої діяльності (особистого спостереження мови і мовлення, спілкування, навчання тощо) мовознавчих правил, достатніх для адекватного сприйняття буттєвих явищ суб’єктами мовлення

Мозкова атака - методика стимуляції творчої активності та продуктивності людей.

Моніторинг - постійне спостереження за яким-небудь процесом з метою виявлення його відповідності бажаному результату або початковим пропозицій.

Мотивація - спонукання, що викликають активність організму і визначають її спрямованість.

Н

Назалізація - придбання звуком носового тембру, негативні околоречевие характеристики: звуки, паузи, слова-паразити.

Невербальна комунікація - спілкування, спираються не на слова, а на міміку, пантоміму, інтонації, паузи, складові немовні комунікації.

О

Образотворча інформація - зорове і емоційне сприйняття відомостей про товар за допомогою графічного зображення товару (фотографій, листівок) з метою задоволення купівельних переваг. Гідність даної форми інформації - доступність, наочність і лаконічність її сприйняття.

Обструкція - дії, демонстративно спрямовані на зрив чого-небудь (засідань, зборів, переговорів).

Одіозний - небажаний, неприємний, що викликає до себе різко негативне ставлення.

Оперативний план систем СО - система сукупних економічних, організаційних і соціальних заходів, спрямованих на формування громадської думки в цілях створення позитивного іміджу фірми, її маркетингових програм з урахуванням конкретних тимчасових термінів.

Опонент - противник в суперечці; особа, якій доручена публічна оцінка дисертації, доповіді.

П

Паблік рілейшнз (PR) - система зв'язків з громадськістю, мета якої - діяльність щодо поліпшення взаємин між організацією та громадськістю; мистецтво і наука досягнення гармонії за рахунок розуміння один одного; раціонально структурована система комунікаційного забезпечення діяльності організації.

Паблісіті - популярність, популярність, що досягаються публічними виступами, а також використанням засобів масової комунікації (ЗМК); гласність, публічність, відкритість; рекламування, самореклама.

Парадигма - вихідна концептуальна схема, модель постановки проблем та їх вирішення.

Паритет - рівність, однакове становище, принцип рівних прав і можливостей, рівне співвідношення.

Перебудова - раптова зміна, ускладнення в звичайному ході чого-небудь, що вносить розлад, безлад.

Персоніфікація - наділення тварин і рослин, абстрактних понять, неживих предметів і явищ природи людськими властивостями, подання їх в особах.

Перцепція - сприйняття, уявлення, відображення.

Пієтет - глибока повага, шанобливе ставлення до кого-небудь, чого-небудь.

Підтекст - внутрішній, додатковий, прихований, відмінний від прямого значення висловлювання сенс, які відновлюється на основі контексту з урахуванням ситуації.

Позиціонування - створення і підтримка (відтворення) зрозумілого клієнтам образу, іміджу.

Полілог - дискусія, бесіда трьох і більше учасників.

Популізм - примітивна політична тактика загравання з не дуже підготовленою масовою аудиторією, з народом з метою маніпуляції громадською думкою, голосами виборців.

Прагматизм - діяльність людей, що керуються практичною вигодою незалежно від її морального значення.

Превалювати - переважати, мати перевагу, перевагу.

Превентивний - застережливий, запобіжний, випереджаюче дії супротивної сторони, попереджуючий.

Презентація - урочисте, публічне представлення чого-небудь нового, недавно з'явився, створеного.

Прерогатива - виключне право, що належить якому-небудь державному органу або посадовій особі.

Преса - масові періодичні друковані видання - газети і журнали, що виконують одну з головних ролей ЗМІ у формуванні громадської думки.

Прес-конференція - збори представників ЗМІ з діловими, громадськими, урядовими колами, з керівництвом фірми і компанії в цілях інформування громадськості з актуальних питань певної тематики.

Прес-реліз - листівка, спеціальний бюлетень або брошура з терміновим, головним чином офіційним, повідомленням для ЗМІ.

Престиж - авторитет, вплив; значимість, привабливість, приписувані в суспільній свідомості різним сторонам діяльності людей; повагу, яким користується хто-небудь.

Прецедент - випадок, який мав місце раніше і службовець прикладом або виправданням для аналогічних дій в сьогоденні.

Пропаганда - поширення наукових, політичних, філософських та інших ідей в цілях їх впровадження в суспільну свідомість і активізації масової практичної діяльності.

Профанація - спотворення, перекручення чого-небудь; опошлення, осквернення.

Професійна компетентність – це інтегральна якість особистості, що має свою структуру, яка дозволяє фахівцеві у найбільш ефективний спосіб здійснювати свою діяльність, а також сприяє його саморозвитку і самовдосконаленню.

Р

Раппорт - близькі міжособистісні відносини, засновані на високому ступені спільності думок, інтересів, почуттів.

Регламентація - встановлення певних правил, порядку; розробка розпоряджень, приписів.

Резюме - короткий виклад промови, статті; короткий висновок, заключний підсумок.

Рейтинг - ступінь популярності, авторитету якоїсь особи, організації, групи, їх діяльності, програм, планів, політики в певний час.

Реклама - інформація про товари, різних видах послуг тощо з метою створити широку популярність будь-чого, залучити покупців, споживачів; поширення відомостей про кого-небудь, чим-небудь з метою створення популярності.

Реклама соціальна - інформація, виражає суспільні і державні інтереси. Соціальна реклама здійснюється на безоплатній основі.

Релайтер - фахівець зі зв'язків з громадськістю.

Реноме - репутація усталена думка про кого-небудь, чим-небудь.

Респектабельний - поважний, гідний, що викликає повагу.

Реципієнт - суб'єкт, сприймає адресований йому повідомлення, що реагує на повідомлення.

Риторика - теорія і мистецтво красномовства; беззмістовна мова.

С

Самоактуалізація - прагнення людини до можливо повного виявлення і розвитку своїх особистісних можливостей.

Самопрезентація - вміння представити себе, свої знання та вміння з найкращого боку.

Соціально-психологічна компетентність - здатність людини ефективно взаємодіяти з оточуючими його людьми в системі міжособистісних відносин; вміння орієнтуватися в соціальних ситуаціях, правильно визначати особистісні особливості та емоційні стани інших людей, вибирати адекватні способи реакції і реалізовувати ці способи в процесі взаємодії; уміння поставити себе на місце іншого.

Спілкування визначається як багатоплановий процес установлення й розвитку контактів між людьми, породженого їх потребами у спільній діяльності, та як здійснювана знаковими засобами взаємодія суб’єктів, спричинена потребами спільної діяльності

Сугестія - навіювання, вплив на уяву, підсвідомість.

Суспільний настрій - явище суспільної свідомості, що відображає тенденції його розвитку; переважне стан почуттів і настроїв колективу, що впливає на образ думки і життя.

Суспільна свідомість - проникнення моралі та етики в процеси суспільного розвитку в умовах ціннісно-регулятивного механізму формування морального поняття в суспільстві.

Т

Толерантність - терпимість, допущення.

Трюіз - загальновідома, побита істина; банальність.

У

Утилітарний - напрямок, основним критерієм якого є матеріальна вигода і користь; узкопрактіческій, прикладний.

Ф

Фальсифікація - злісне, навмисне спотворення будь - яких даних.

Фасцинация - спеціально організоване вербальний вплив, призначене для зменшення втрат семантично значимої інформації при сприйнятті повідомлення реципієнтами, за рахунок чого підвищується можливість її впливу на їх поведінку; чарівність.

Фрустрація - психологічний стан, що виникає в результаті розчарування, нездійснення якої-небудь значущої для людини мети, потреби; гнітюча тривога, почуття напруженості, безвиході.

Х

Харизма - божественний дар; існуюче уявлення про особливу обдарованості, винятковості, непогрішності кого-небудь.

Харизматичний - наділений харизмою, виключно обдарований, наступний божественному покликанням, призначенню.

Харизматичний лідер - людина, наділена в очах його послідовників (адептів) авторитетом, заснованим на виняткових якостях його особистості - героїзм, мудрості, святості і т.п.

Ц

Цільова аудиторія - певна група людей, конкретний сегмент маси поточних і потенційних споживачів з виділенням специфічних ознак, у тому числі демографічних, психологічних, соціально-культурних.

Церемонія - урочистий акт; зовнішні форми пристойності; ніяковість, скутість або ламання, манірність в зверненні, поведінці.

Ч

Честолюбство - вираженість в особистості мотивів досягнення першості, прагнення до слави, отриманню нагород, почесного становища в якій-небудь області діяльності, сфері суспільного життя.

Чуттєва інформація - відображення в свідомості людини об'єктивного матеріального світу за допомогою органів чуття.