Глосарій
А
Авантаж -
вигода, користь, сприятливе враження.
Авторитет -
загальновизнане вплив особи чи організації в різних сферах суспільного життя,
засноване на знаннях, моральних достоїнствах, досвіді.
Алгоритм -
точне, пунктуальне опис послідовності дій, що перетворюють вихідні дані в
шуканий результат.
Альтернатива -
необхідність чи допустимість вибору одного з двох або декількох можливих (як
правило, взаємовиключних) рішень, що надаються варіантів
дій.
Амімія -
відсутність або ослаблення виразності лицьової
мускулатури.
Амбівалентний -
неоднозначний, двоїстий, нестійкий.
Апріорі -
логіко-філософське поняття, яке означає знання, умовивід, висновок, не
ґрунтується на реальному досвіді, а також спочатку властиве людині
знання.
Атракція -
виникнення при сприйнятті людини людиною привабливості одного з них для
іншого.
Аудіовізуальний -
заснований на одночасному сприйнятті зором і слухом.
AIDА -
сукупність правил, що формують суспільні відносини, де А - attention (увага), I
- interest (інтерес), D - desire (бажання), А - activity
(активність).
Б
Бар'єр
семантичний -
розбіжність смислів висловлених вимог, прохань і т.п. у партнерів у спілкуванні,
що ускладнює взаєморозуміння.
Брейнштурм -
"мозкова атака" - методика стимуляції творчої активності та
продуктивності.
Брифінг -
коротка, стисла за часом, інструктивна зустріч офіційних осіб з журналістами по
якомусь питання, присвячена викладенню позицій уряду.
Бекграундер -
поточна інформація, яка не містить сенсації.
В
Вербальні
комунікації -
мовні комунікації, засновані на вмінні говорити, слухати і
писати.
Вербальний -
усний, словесний.
Візаві -
навпроти один одного.
Візуальний -
сприйманий очима.
Віртуальний -
здібний до дії, можливий; (філос.) не існує безпосередньо сам по собі, але
здатний виникнути при наявності відомих умов.
Відкрита
громадськість -
широка масова спільність споживачів товарів і послуг, багатолика аудиторія ЗМІ,
члени асоціацій споживачів, ідейні учасники політичних рухів, партій і
фракцій.
Г
Громадська
думка -
стан масової свідомості, укладає в собі ставлення до подій, різним групам і
особистостям.
Громадськість -
група людей, що виражають по якоїсь проблемі певну думку, а також реагують на
події і виниклі ситуації.
Д
Дайджест -
короткий виклад чого-небудь.
Дедукція -
міркування від загального до конкретного.
Дезавуювати -
публічно відмовитися від своїх попередніх висловлювань.
Декодувати -
розкрити, розшифрувати, скасувати систему умовних команд.
Ділова
бесіда -
форма ділової комунікації, що припускає обговорення, дискусію з метою досягнення
єдиного консенсусу між сторонами діалогу.
Ділові
переговори -
процес партнерської взаємодії, метою якого є отримання взаємовигідних
результатів.
Деструктивний -
неефективний, неплодотворного, руйнівний.
Джентльменська
угода - прийняте в міжнародній
практиці найменування договору, що укладається в усній формі і без офіційних
формальностей, але неухильно дотримуватися.
Дилема -
скрутний вибір між двома можливостями.
Довіра -
ставлення до дій партнерів у процесі ринкової взаємодії, засноване на
переконаності в їх сумлінності, чесності, щирості. Довіра орієнтоване на
безумовну повагу людської гідності, виконавської
дисципліни.
Домінувати -
панувати, переважати.
Е
Евфемізм -
непряме, пом'якшене вираз замість різкого (наприклад, "повний" замість
"товстий") або порушує норми пристойності ("нерозумний" замість
"дурень").
Емпатія -
здатність індивідуума емоційно відгукуватися на почуття інших
людей.
З
Закрита
громадськість -
співробітники фірми чи компанії, об'єднані службовими відносинами, традиціями,
корпоративною відповідальністю, що підкоряються службової
дисципліни.
Зворотній
зв'язок -
завдяки встановленню цьому зв'язку стає можливим отримувати комплексні відомості
про різних реакціях цільових аудиторій на надійшли сигнали з урахуванням
сукупності факторів загального фону соціальної обстановки.
І
Ідентифікація -
впізнання чого-небудь, кого-небудь, встановлення тотожності об'єкта або
особистості; уподібнення, ототожнення індивіда з ким-небудь або з чим-небудь
(групою, колективом), що допомагає йому успішно опановувати різними видами
соціальної діяльності, засвоювати свої норми і цінності.
Імідж -
цілеспрямовано сформований образ (якої-небудь особи, явища, предмета, фірми),
покликаний надати емоційно-психологічний вплив на кого-небудь з метою
популяризації, реклами тощо
Імпонувати -
виробляти позитивне враження, подобатися, наприклад, імпонувати
відкритістю.
Індукція -
логічний висновок, умовивід в процесі мислення від часткового до
загального.
Ініціатива -
внутрішнє спонукання до нових форм діяльності; підприємливість, керівна роль у
будь-якої діяльності.
Інновація -
нововведення.
Інсинуація -
злісний вимисел, брехливі наклепницькі вигадки з метою зганьбити, принизити
що-небудь або кого-небудь.
Інтерактивний -
взаємодія; режим діалогу людини і СМК, коли на запит користувача негайно
надходить відповідь системи.
Інтерпретація -
тлумачення, розкриття змісту, пояснення.
Інтонація -
ритміко-мелодійна сторона мови (підвищення і зниження тону), манера вимови, що
виражає почуття.
Інтровертний -
звернений всередину; психологічна характеристика самозаглибленої особистості,
чия розумова діяльність спрямована головним чином на власний внутрішній світ
переживань і почуттів.
Інтроспекція -
самоспостереження.
Ірраціональний -
недоступний розумінню, розуму.
К
Катарсис -
емоційне потрясіння, стан внутрішнього очищення.
Кейс -
історія або випадок; у практиці діяльності служб але зв'язків з громадськістю -
розповідь про позитивний досвід використання споживачами популярних продуктів,
послуг компанії або ж про успішне дозволі проблемних
ситуацій.
Кліше -
стереотипне, побите вираз, шаблонна фраза.
Колізія -
зіткнення протилежних, різноспрямованих поглядів, прагнень, почуттів, інтересів,
обставин.
Компетентність
– це сукупність знань і вмінь, необхідних для ефективної професійної діяльності:
вміння аналізувати, передбачати наслідки професійної діяльності, використовувати
інформацію
Комунікабельність здатність,
схильність до спілкування, комунікації, до встановлення контактів і зв'язків,
психологічна сумісність, товариськість.
Комунікативна
компетентність -
сукупність знань, умінь і навичок: функції спілкування та особливості
комунікативного процесу; види спілкування і основні його характеристики; засоби
спілкування: вербальні та невербальні, види слухання і техніки його
використання; зворотний зв'язок: питання-відповідь; форми і методи ділової
взаємодії; психологічні та комунікативні типи партнерів; технології та прийоми
впливу на людей; самопрезентація.
Комунікаційна
система -
комплексна діяльність учасників комунікаційного процесу, що включає всю
сукупність операцій, пов'язаних з підготовкою, збором, перерозподілом
інформації, а також встановленням міжособистісних
контактів.
Комунікаційний
канал -
канал просування інформації від комунікатора до
комуніканта.
Комунікація -
специфічний обмін інформацією, в результаті якого відбувається процес передачі
інформації інтелектуального і емоційного змісту від відправника до
одержувача.
Компроміс -
угода між представниками різних стикаються інтересів на основі взаємних
поступок.
Конкурентоспроможність -
сукупність споживчих властивостей даного товару чи продукції, що характеризують
їх відмінність від товару конкурента за ступенем відповідності конкретним
суспільним потребам, з урахуванням витрат на їхнє задоволення, цін та
ін.
Консенсус -
загальна згода з обговорюваного або спірного питання, досягнуте без процедури
голосування.
Контекст -
відносно закінчений уривок письмовій або усній мові (тексту), загальний зміст
якого дозволяє уточнити (встановити) значення і вживання входять до нього слів і
словосполучень.
Контрагент -
кожна зі сторін, що бере участь у двосторонньому чи багатосторонньому договорі
(контракті).
Конфіденційний -
суто особистий, довірчий, секретний, який не підлягає
розголосу.
Конфлікт -
зіткнення позицій, поглядів, інтересів, що супроводжується сильними емоційними
переживаннями, стресами в результаті подолання протиріч конфліктуючих
сторін.
Конформізм -
тенденція людини змінювати свою поведінку під впливом інших людей таким чином,
щоб воно відповідало думок оточуючих, прагнення пристосувати його до їхніх
вимог.
Конфронтація -
протиставлення, протиборство.
Креатура -
створення, творіння; креативність - здатність творити.
Круглий
стіл -
одна з форм спільного обговорення ідей, проблем, ситуацій, що мають значення для
широких кіл громадськості.
Культура
– обробка, виховання, освіта, розвиток, шанування, специфічний спосіб
організації та розвитку людської життєдіяльності, представлений у продуктах
матеріальної і духовної праці; у системі соціальних норм і установ; у духовних
цінностях; у сукупності ставлень людей до природи, один до одного і до самих
себе.
Культура
мовлення, культура мови, мовна культура —
це дотримання сталих мовних норм усної
і писемної літературної мови, а також свідоме, невимушене,
цілеспрямоване, майстерне вживання мовно-виражальних засобів
залежно
від мети й обставин спілкування.
Культура
спілкування
- знання комунікативних норм та правил і звичне дотримання їх людиною в
повсякденному житті.
Комунікативна
культура - складне
динамічне особистісне утворення, що відображає соціально зумовлений рівень
розвитку особистості, її готовність до комунікативної діяльності, систему
поглядів і дій, які забезпечують задоволення потреб самореалізації та спосіб
досягнення цілей в спілкуванні, плідну доброзичливу взаємодію людей у різних
сферах життєдіяльності.
Комунікативна
культура керівника
- цілісне інтегральне динамічне утворення, що дозволяє ефективно опанувати
соціальний і професійний досвід за допомогою комунікативної компетентності та
прогнозованої іміджевої управлінської діяльності, оперативно встановлювати
ділові контакти, мобільно орієнтуватись у комунікативній ситуації та бути
конкурентоспроможним керівником сучасного закладу освіти.
Л
Лапідарний -
гранично стислий і виразний.
Латентний -
приховане, зовні не помітний розвиток якого-небудь процесу,
явища.
Легітимність -
те ж, що і законність.
Лейтмотив -
домінуюче початок в діяльності людини, основна думка, неодноразово повторювана і
підкреслювана.
Лексикон -
словник; запас слів, виразів.
Листок
новин -
досить доступне і дешеве засіб комунікації. Як правило, виконується фахівцями зі
зв'язків з громадськістю на принтері і розмножується за допомогою ксерокса.
Листки новин різні за тематикою, наприклад «новини ринку», «нові проекти»
тощо.
Лояльність -
вірність, прихильність чинним законам, звичаями органів влади; коректне,
доброзичливе ставлення до кого-небудь.
М
Маніпулювання -
складне, заплутане дію; спритна підробка, підтасування; система прийомів і
способів впливу на свідомість з метою нав'язування яких-небудь ідей або введення
в оману.
Маніпуляція -
дії комунікатора, спрямовані на зміну психологічних установок, ціннісних
орієнтацій, поведінки індивідів і цілих аудиторій, незалежно від їх
бажання.
Маркетинг –
«філософія виробництва», використовувана для вивчення купівельного попиту,
організації реклами, проведення цінової політики тощо, на основі вивчення ринку
і стосовно його вимогам.
Мас-медіа -
назва засобів масової інформації (ЗМІ).
Масова комунікація
- процес передачі інформації за допомогою технічних засобів на чисельно великі
розосереджені аудиторії.
Медіаграмотність
(медійна грамотність)
— сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично
оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа,
а також розуміти й аналізувати складні процеси функціонування медіа в
суспільстві, та їхній вплив
Медіа-кіт –
зібрання матеріалів, корисних для газет і журналів (прес-реліз, бекграундер,
факт-листи, фотографії, відеоплівки).
Медіаосвіта –
частина освітнього процесу, спрямована на формування в
суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та
ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як
традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і
новітні (комп'ютерно опосередковане спілкування, інтернет, мобільна
телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних
технологій
Міжособистісні
відносини -
система установок, орієнтацій та очікувань членів групи відносно один одного,
визначають зміст і організацією спільної діяльності і цінностями, на яких
грунтується спілкування людей.
Менеджмент -
сукупність сучасних принципів, методів, засобів і форм управління підприємством
в умовах ринкової економіки з метою досягнення найвищої ефективності і
збільшення прибутку.
Менталітет, ментальність -
образ, спосіб мислення особистості або суспільної групи, а також притаманна їм
духовність і її соціальна і біологічна обумовленість; склад розуму, розумовий
настрій, світосприйняття.
Меркантильний -
дріб'язково-розважливий, який переслідує свою особисту
вигоду.
Міміка -
виразні рухи обличчя, які відображатимуть почуття, відносини
людини.
Мімікрія -
здатність людини маскувати свої погляди, пристосовуючись до
обставин.
Містифікація -
навмисне введення кого-небудь в оману, явний обман.
Мовна
компетентність
– це
система вироблених і засвоєних у процесі мовленнєвої діяльності (особистого
спостереження мови і мовлення, спілкування, навчання тощо) мовознавчих правил,
достатніх для адекватного сприйняття буттєвих явищ суб’єктами мовлення
Мозкова
атака -
методика стимуляції творчої активності та продуктивності
людей.
Моніторинг -
постійне спостереження за яким-небудь процесом з метою виявлення його
відповідності бажаному результату або початковим
пропозицій.
Мотивація -
спонукання, що викликають активність організму і визначають її
спрямованість.
Н
Назалізація -
придбання звуком носового тембру, негативні околоречевие характеристики: звуки,
паузи, слова-паразити.
Невербальна
комунікація -
спілкування, спираються не на слова, а на міміку, пантоміму, інтонації, паузи,
складові немовні комунікації.
О
Образотворча
інформація -
зорове і емоційне сприйняття відомостей про товар за допомогою графічного
зображення товару (фотографій, листівок) з метою задоволення купівельних
переваг. Гідність даної форми інформації - доступність, наочність і лаконічність
її сприйняття.
Обструкція -
дії, демонстративно спрямовані на зрив чого-небудь (засідань, зборів,
переговорів).
Одіозний -
небажаний, неприємний, що викликає до себе різко негативне
ставлення.
Оперативний
план систем СО -
система сукупних економічних, організаційних і соціальних заходів, спрямованих
на формування громадської думки в цілях створення позитивного іміджу фірми, її
маркетингових програм з урахуванням конкретних тимчасових
термінів.
Опонент -
противник в суперечці; особа, якій доручена публічна оцінка дисертації,
доповіді.
П
Паблік
рілейшнз (PR)
-
система зв'язків з громадськістю, мета якої - діяльність щодо поліпшення взаємин
між організацією та громадськістю; мистецтво і наука досягнення гармонії за
рахунок розуміння один одного; раціонально структурована система комунікаційного
забезпечення діяльності організації.
Паблісіті -
популярність, популярність, що досягаються публічними виступами, а також
використанням засобів масової комунікації (ЗМК); гласність, публічність,
відкритість; рекламування, самореклама.
Парадигма -
вихідна концептуальна схема, модель постановки проблем та їх
вирішення.
Паритет -
рівність, однакове становище, принцип рівних прав і можливостей, рівне
співвідношення.
Перебудова -
раптова зміна, ускладнення в звичайному ході чого-небудь, що вносить розлад,
безлад.
Персоніфікація -
наділення тварин і рослин, абстрактних понять, неживих предметів і явищ природи
людськими властивостями, подання їх в особах.
Перцепція -
сприйняття, уявлення, відображення.
Пієтет -
глибока повага, шанобливе ставлення до кого-небудь,
чого-небудь.
Підтекст -
внутрішній, додатковий, прихований, відмінний від прямого значення висловлювання
сенс, які відновлюється на основі контексту з урахуванням
ситуації.
Позиціонування -
створення і підтримка (відтворення) зрозумілого клієнтам образу,
іміджу.
Полілог -
дискусія, бесіда трьох і більше учасників.
Популізм -
примітивна політична тактика загравання з не дуже підготовленою масовою
аудиторією, з народом з метою маніпуляції громадською думкою, голосами
виборців.
Прагматизм -
діяльність людей, що керуються практичною вигодою незалежно від її морального
значення.
Превалювати -
переважати, мати перевагу, перевагу.
Превентивний -
застережливий, запобіжний, випереджаюче дії супротивної сторони,
попереджуючий.
Презентація -
урочисте, публічне представлення чого-небудь нового, недавно з'явився,
створеного.
Прерогатива -
виключне право, що належить якому-небудь державному органу або посадовій
особі.
Преса -
масові періодичні друковані видання - газети і журнали, що виконують одну з
головних ролей ЗМІ у формуванні громадської думки.
Прес-конференція -
збори представників ЗМІ з діловими, громадськими, урядовими колами, з
керівництвом фірми і компанії в цілях інформування громадськості з актуальних
питань певної тематики.
Прес-реліз -
листівка, спеціальний бюлетень або брошура з терміновим, головним чином
офіційним, повідомленням для ЗМІ.
Престиж -
авторитет, вплив; значимість, привабливість, приписувані в суспільній свідомості
різним сторонам діяльності людей; повагу, яким користується
хто-небудь.
Прецедент -
випадок, який мав місце раніше і службовець прикладом або виправданням для
аналогічних дій в сьогоденні.
Пропаганда -
поширення наукових, політичних, філософських та інших ідей в цілях їх
впровадження в суспільну свідомість і активізації масової практичної
діяльності.
Профанація -
спотворення, перекручення чого-небудь; опошлення,
осквернення.
Професійна
компетентність
– це інтегральна якість особистості, що має свою структуру, яка дозволяє
фахівцеві у найбільш ефективний спосіб здійснювати свою діяльність, а також
сприяє його саморозвитку і самовдосконаленню.
Р
Раппорт -
близькі міжособистісні відносини, засновані на високому ступені спільності
думок, інтересів, почуттів.
Регламентація -
встановлення певних правил, порядку; розробка розпоряджень,
приписів.
Резюме -
короткий виклад промови, статті; короткий висновок, заключний
підсумок.
Рейтинг -
ступінь популярності, авторитету якоїсь особи, організації, групи, їх
діяльності, програм, планів, політики в певний час.
Реклама -
інформація про товари, різних видах послуг тощо з метою створити широку
популярність будь-чого, залучити покупців, споживачів; поширення відомостей про
кого-небудь, чим-небудь з метою створення популярності.
Реклама
соціальна -
інформація, виражає суспільні і державні інтереси. Соціальна реклама
здійснюється на безоплатній основі.
Релайтер -
фахівець зі зв'язків з громадськістю.
Реноме -
репутація усталена думка про кого-небудь, чим-небудь.
Респектабельний -
поважний, гідний, що викликає повагу.
Реципієнт -
суб'єкт, сприймає адресований йому повідомлення, що реагує на
повідомлення.
Риторика -
теорія і мистецтво красномовства; беззмістовна мова.
С
Самоактуалізація -
прагнення людини до можливо повного виявлення і розвитку своїх особистісних
можливостей.
Самопрезентація -
вміння представити себе, свої знання та вміння з найкращого
боку.
Соціально-психологічна
компетентність -
здатність людини ефективно взаємодіяти з оточуючими його людьми в системі
міжособистісних відносин; вміння орієнтуватися в соціальних ситуаціях, правильно
визначати особистісні особливості та емоційні стани інших людей, вибирати
адекватні способи реакції і реалізовувати ці способи в процесі взаємодії; уміння
поставити себе на місце іншого.
Спілкування
визначається як багатоплановий процес установлення й розвитку контактів між
людьми, породженого їх потребами у спільній діяльності, та як здійснювана
знаковими засобами взаємодія суб’єктів, спричинена потребами спільної
діяльності
Сугестія -
навіювання, вплив на уяву, підсвідомість.
Суспільний
настрій -
явище суспільної свідомості, що відображає тенденції його розвитку; переважне
стан почуттів і настроїв колективу, що впливає на образ думки і
життя.
Суспільна
свідомість -
проникнення моралі та етики в процеси суспільного розвитку в умовах
ціннісно-регулятивного механізму формування морального поняття в
суспільстві.
Т
Толерантність -
терпимість, допущення.
Трюіз -
загальновідома, побита істина; банальність.
У
Утилітарний -
напрямок, основним критерієм якого є матеріальна вигода і користь;
узкопрактіческій, прикладний.
Ф
Фальсифікація -
злісне, навмисне спотворення будь - яких даних.
Фасцинация -
спеціально організоване вербальний вплив, призначене для зменшення втрат
семантично значимої інформації при сприйнятті повідомлення реципієнтами, за
рахунок чого підвищується можливість її впливу на їх поведінку;
чарівність.
Фрустрація -
психологічний стан, що виникає в результаті розчарування, нездійснення
якої-небудь значущої для людини мети, потреби; гнітюча тривога, почуття
напруженості, безвиході.
Х
Харизма -
божественний дар; існуюче уявлення про особливу обдарованості, винятковості,
непогрішності кого-небудь.
Харизматичний -
наділений харизмою, виключно обдарований, наступний божественному покликанням,
призначенню.
Харизматичний
лідер -
людина, наділена в очах його послідовників (адептів) авторитетом, заснованим на
виняткових якостях його особистості - героїзм, мудрості, святості і
т.п.
Ц
Цільова
аудиторія -
певна група людей, конкретний сегмент маси поточних і потенційних споживачів з
виділенням специфічних ознак, у тому числі демографічних, психологічних,
соціально-культурних.
Церемонія -
урочистий акт; зовнішні форми пристойності; ніяковість, скутість або ламання,
манірність в зверненні, поведінці.
Ч
Честолюбство -
вираженість в особистості мотивів досягнення першості, прагнення до слави,
отриманню нагород, почесного становища в якій-небудь області діяльності, сфері
суспільного життя.
Чуттєва
інформація -
відображення в свідомості людини об'єктивного матеріального світу за допомогою
органів чуття.