Блок тренінгу
Містить
систему ігрових вправ з навчання спілкуванню.
Основна мета
блоку – психологічне розкріпачення особистості, формування почуття природної
свободи взаємин і контактності як у своїй групі, так і поза
нею.
Тривалість
тренінгу охоплює 5 занять. Заняття проводяться по
підгрупах.
Заняття
1
Розминка:
«Навіщо ми тут зібралися». Кожен учасник гри повинен пояснити мету свого приходу
в гру.
Вправа 1:
«Привітання»
Тренер
розсаджує групу по колу і ділить її на підгрупи по 2-3 людини в кожній.
Привітання складається зі слів: ящики, хрящики, сірники, окуляри, корячка.
Привітання вимовляється всіма учасниками одночасно, але кожна з груп вимовляє
тільки своє слово. Привітання не викрикують, а вимовляється на одному диханні,
всі слова вимовляються ясно. У результаті повинно вийти щось схоже на «Апчхи».
Повторюється 2-3 рази.
Вправа 2:
«Знайомство»
За
вказівкою тренера один з учасників, праворуч або ліворуч від тренера, називає
своє ім’я. Другий учасник називає ім’я першого і своє. Третій учасник - ім’я
першого, другого і своє, і так до кінця. Останній учасник називає всі імена
членів групи, починаючи з першого, і своє ім’я. Так відбувається знайомство
членів групи один з одним.
Вправа 3:
«Ставлення»
Один з
членів групи (вибір за бажанням) називає імена присутніх - по порядку або за
вибором - із тієї інтонацією, яка виражала б його ставлення до конкретної
людини. Після цього пояснює, що відчував. Учасники тренінгу аналізують, що кожен
з них відчув, почувши своє ім’я, які відчуття вони при цьому зазнали. Аналіз
інтонаційної виразності тренер веде спокійно, доброзичливо, з хорошим
настроєм.
Вправа 4:
«Прощання»
Для
цієї мети пропонується чотиривірш Ліни Костенко:
Тепер пора
прощатися нам. Будень.
На білих
вікнах змерзли вітражі.
І як ми будем,
як тепер ми будем?!
Такі вже
рідні, і такі чужі.
Учасники один
за іншим вимовляють по одному слову з уривка. При черговості вимови потрібно
зберегти єдину інтонацію, темп і темброву характеристику вірша. Успіх залежить
від того, чи зможе група прочитати вірш так, як ніби його читає одна
людина.
Заняття
2
Розминка: «Що
кожен з вас відчував після тренінгу?» Про свої враження розповідає
кожен.
Вправа
1. Учасника, що
зазнає труднощі у спілкуванні, тренер садовить в коло. Після цього він просить в
коло тих, хто відчуває довіру до сидить. Вправа розрахована на тих, хто особливо
відчуває труднощі в спілкуванні.
Привітання.
Вправа 2.
«Передача тепла і енергії»
Кожен
учасник тренінгу вибирає партнера, в якому відчуває найбільшу теплову енергію.
Для визначення цього руки зближуються по довжині долоні на відстань 1,5 - 2
см.
Вправа 3. «Очі
в очі»
Обраному за
найбільшою теплової енергії партнеру потрібно дивитися прямо в очі. Погляд, по
можливості, тривалий, при цьому бажано визначити, що відчуває або думає партнер.
Виконуючи вправу, не потрібно поспішати. Після виконання вправи кожен учасник
тренінгу має дати оцінку своїх відчуттів.
Прощання.
Заняття
3
Привітання.
Вправа 1.
«Сліпі»
Кімната
звільняється від меблів. За сигналом тренера всі учасники групи закривають очі і
починають рухатися по кімнаті. Також за сигналом учасники відкривають очі і
фіксують своє місцезнаходження, де і хто поруч.
Завдання
тренера: вести спостереження за учасниками гри.
Вправа 2.
«Сліпі і поводир»
Вправа
виконується попарно. Партнери періодично змінюються. При велику довіру до
«поводирю» «сліпий» відчуває себе впевнено, кроки його великі, рівномірні,
спокійні. Коли ж «сліпий» не відчуває довіри – кроки, навпаки, дрібні,
невпевнені, часті, ноги напружені.
Прощання.
Заняття
4
Розминка
«Сузір’я».
До
кола сідає один з членів тренінгу. За командою тренера до нього сідають ті, хто
відчуває до випробуваному найбільшу симпатію і довіру.
Завдання
тренера: посадити в коло найбільш невпевнених у собі; вони повинні переконатися,
що всі члени групи налаштовані до них доброзичливо.
Привітання.
Вправа
«Подарунки на день народження»
Один
із членів тренінгу сідає перед групою. Завдання всіх учасників - зробити
подарунок людині, що сидить перед ним, індивідуально від кожного. Після
завершення «дарування» потрібно обґрунтувати, чому саме такий подарунок
обраний.
«Іменинник»
повинен дати оцінку подарунку, обґрунтувати, чому і з ким він згоден або не
згоден.
Сенс
вправи: показати, як по-різному бачать і сприймають індивіда
оточуючі.
Прощання.
Заняття
5
Привітання.
Вправа
1. «Що з ним не
так? Що заважає йому спілкуватися, викликати до себе прихильність?
»
Питання
звернено до одного або декількох учасників, які все ще відчувають труднощі у
спілкуванні.
Вправа
2. Уявімо подію,
що може викликати бурю позитивних емоцій, свіжість яких зберіглася б в житті до
теперішнього часу.
Мета:
звернути увагу на вміння розкрити себе, змінити ставлення до самого себе,
зробити акцент на саморегуляцію.
Прощання.