Структура педагогічної комунікації
У структурі педагогічного спілкування доцільно виділення наступних структурних блоків: мотиваційного, когнітивного, діяльнісного.
При
цьому необхідною базою всіх структурних блоків є позитивна Я-Концепція
особистості вчителя.
Я-Концепція є
системоутворюючою ланкою у структурі індивідуального стилю спілкування і
відображає сукупність всіх уявлень учителя про себе в комунікативній сфері,
пов’язану з їх самооцінкою. Я-Концепція визначає психологічну позицію, яка
виявляється в ступені прийняття себе в професійних комунікаціях, щодо
особистості до індивідуальних комунікативним особливостям, що виявляється в
комунікативній сфері педагогічної діяльності.
Системоутворюючою
основою індивідуального стилю спілкування є позитивна Я-Концепція особистості
вчителя як сукупність всіх установок «на себе» у професійній
діяльності.
Позитивна
Я-Концепція вчителя характеризується його впевненістю у своїх комунікативних
можливостях, адекватною самооцінкою індивідуального комунікативного потенціалу;
прийняттям себе та інших у педагогічному спілкуванні; а також свободою
індивідуальних проявів в комунікативній сфері педагогічної
діяльності.
Мотиваційний
блок індивідуального стилю педагогічного спілкування включає в себе стійку
спрямованість особистості на комунікативну складову педагогічної діяльності -
особисту спрямованість вчителя застосувати свої знання, здібності, досвід в
комунікативній сфері професійної діяльності; прагнення реалізувати індивідуальні
потенційні можливості в педагогічному спілкуванні; орієнтацію на досягнення
високих результатів у професійній діяльності за допомогою максимального
використання індивідуально-типологічних особливостей в комунікативній сфері;
цінність самоактуалізації і самореалізації у професійних
комунікаціях.
Крім
того, мотиваційний блок визначає ступінь зацікавленості вчителя комунікативної
складової педагогічної діяльності; процесом, результатами професійних
комунікацій і міжособистісними відносинами, що виникають в них, ступінь
усвідомлення важливості комунікативного компонента в педагогічній
діяльності.
Когнітивний
блок індивідуального стилю спілкування являє систему знань і принципів мислення,
що забезпечують побудову індивідуальних комунікативних планів і програм, а також
рефлексію професійних комунікацій вчителя.
У цей
блок входять системні знання про особливості свого індивідуального
комунікативного потенціалу. Вони є продуктом самопізнання педагогом своїх
індивідуально-типологічних особливостей; особистісних глибинних установок і
ціннісних орієнтацій в комунікативній сфері; індивідуальних особливостей
комунікативного планування; індивідуальних можливостей в здійсненні
комунікативної техніки; індивідуальних способів комунікативного
самоспостереження і самоаналізу.
Крім
того, даний блок включає індивідуальний комплекс комунікативних знань,
спрямований на вдосконалення індивідуального комунікативного потенціалу вчителя
в професійній діяльності; а також індивідуальні способи рефлексії професійних
комунікацій, спрямовані на усвідомлення ефективності своїх комунікативних дій,
сприйняття себе і своїх дій очима інших людей і на самозміна вчителя в
комунікативній сфері професійної діяльності.
Діяльнісний
блок індивідуального стилю спілкування являє собою індивідуально-своєрідну
систему методів, прийомів, способів психолого-педагогічного впливу вчителя на
партнерів по професійної комунікації (вербального, невербального,
паралінгвістичного впливу). Крім того, даний блок включає такі характеристики
комунікативних дій вчителя як особливості слухання і регулювання педагогічного
спілкування, креативність і адекватність в професійних
комунікаціях.
Таким
чином, діяльнісний блок визначає систему індивідуальних комунікативних навичок і
умінь педагога, що забезпечують ефективність реальної комунікативної практики
вчителя в професійній діяльності.