Мотиви та засоби спілкування
Поняття мотиву тісно пов’язане з поняттям потреби.
У
мотивах спілкування визначаються потреби людини, при
цьому:
·
потреба в
нових враженнях породжує пізнавальні мотиви або мотиви спілкування з іншими
людьми на пізнавальні теми (цим мотивом є інша людина як джерело відомостей і як
організатор нових вражень);
·
потреба в
активному функціонуванні – ділові мотиви спілкування (цим мотивом є інша людина
як партнер по спільній практичній діяльності);
·
потреба у
визнанні та підтримці – особистісні мотиви спілкування (цим мотивом є інша
людина як особлива особистість, як член суспільства, представник певної його
групи).
В
реальній життєвій практиці всі 3 групи мотивів співіснують та тісно
переплітаються між собою.
Дослідники під засобами спілкування розуміють ті операції, за допомогою яких кожен учасник будує свої дії спілкування та вносить свій внесок у взаємодію з іншою людиною.
Можна виділити
3 основні категорії засобів спілкування.
Це
експресивно-мімічні, до яких
відносяться посмішка, погляд, міміка, виразні рухи рук і тіла, виразні
вокалізації; предметно-дієві:
локомоторним і предметні дії, а також пози, що використовують для цілей
спілкування; мовні засоби:
висловлювання, питання, відповіді, репліки.
Експресивно-мімічні
засоби спілкування. Їх
своєрідність в тому, що вони є проявом емоційних станів, і в цьому їхня перша
функція. Але вони одночасно використовуються як активні жести, адресовані
оточуючим людям. У цій своїй другій функції експресії з’єднують індивідуальне
переживання із прийнятою в даному суспільстві системою еталонів та стають
знаком, зрозумілим іншим людям. Третя функція виразних засобів полягає в тому,
що вони служать індикатором ставлення однієї людини до іншої, виявляючи їх
розташування або неприязнь один до одного.
Предметно-дієві
засоби спілкування. Виникають у
спільній діяльності і являють собою перетворені для цілей комунікації «ескізні»
предметні дії та статичні пози. За їх
допомогою людина не тільки висловлює свою готовність до спілкування з іншими,
але і в своєрідній формі показує, якого роду взаємодія йому є
бажаною.
Мовні засоби
спілкування. Використання
мови для цілей комунікації має принципове значення. Л. Виготський вказував,
що «спілкування, не опосередковане промовою або іншою будь-якою системою знаків
або засобів спілкування, можливо тільки самого примітивного типу та в самих
обмежених розмірах». А. Леонтьев підкреслює, що мовна діяльність є основним
видом спілкування, в найбільшій мірі втілює в собі її специфіку. Використання
мови надзвичайно розширює можливості спілкування та його вплив на інші види
діяльності людини.
Всі
основні категорії засобів спілкування формуються у людини прижиттєво у процесі
реальних контактів з оточуючими людьми. Кожна категорія засобів має свої
специфічні можливості, що визначають їх функцію і роль у
взаємодії.
У спілкуванні з оточуючими людина використовує засоби всіх категорій, в сукупності, висуваючи на передній план ті чи інші з них залежно від розв’язуваної в даний момент завдання і своїх індивідуальних особливостей.