Замість післямови

Комунікативна культура – це все ж-таки культура педагога. Педагогічний працівник закладу освіти – завжди комунікативний лідер. Особистість лідера суттєво відрізняється за своєю складністю, розвиненістю від будь-якого типу особистості, адже для неї зануреність у самий епіцентр професійних стосунків. Іншими словами, і педагоги, і учні, а разом з ними і соціальна система, в якій вони виконують свої посадові функції, трансформуються. З’являється термін «комунікативна культура», що відображає новий тип поведінки педагогічного працівника — лідерство, орієнтоване на увагу до оточуючих.

Лідери, орієнтовані на увагу до оточуючих: шукають можливості, експериментують, навіть йдуть на ризик, щоб змінити ситуацію.

Педагоги надихають учнів перспективою: бачать результат справи, організовують підтримку, взаємовиручку із метою досягнення наміченого. Також дають можливість діяти іншим: заохочують співпрацю, підтримують, піклуючись про розвиток членів свого колективу.

Педагоги, що шукають способи вирішення завдань: дають зразки поведінки та справи, радять способи виконання, допомагають реалізувати поставлені завдання повністю, аналізують кожен крок.

Лідери, що заохочують ініціативність: помічають досягнення та знаходять способи це відзначити.

 

10 умов лідера для впровадження в життя своїх ідей:

·         Вірити у себе і власну філософію.

·         Любити роботу і отримувати від неї задоволення.

·         Мати характер і відчуття власної гідності.

·         Любити людей.

·         Проявляти суворість по відношенню до роботи.

·         Відрізнятися життєрадісністю і почуттям гумору

·         Мріяти про майбутнє.                    

·         Володіти здоровим глуздом і далекоглядністю.

·         Усвідомлювати власний обов’язок і необхідність постійного підвищення кваліфікації.

·         Проявляти розумну турботу про своє здоров’я.

 

10 якостей лідера по відношенню до людей:

·         Довіряти оточуючим, вірити в їхню доброту.

·         Бажати їм успіху.                            

·         Говорити правду.                            

·         Робити, як радить «чесне серце».             

·         Мислити із позиції іншої людини.           

·         Шукати позитивні якості у співробітників.

·         Спонукати учнів домагатися успіху.

·         Поважати їхню гідність.                            

·         Навчатися у них і бути їм вдячним.

 

Отже, комунікативна культура педагога розкривається насамперед у взаємодії його із учасниками освітнього процесу, підлеглими йому за посадовим статусом, роботу яких він має стимулювати в руслі ділових контактів.

 

На завершення — мудрі думки В. О. Сухомлинського: «Педагог виховує насамперед своєю думкою, мисленням», «Розум виховують розумом, совість — совістю». Ці фрази стосуються передусім педагога, але вони актуальні й  для керівника закладу освіти, який за  допомогою створеного позитивного професійного іміджу може продуктивно впливати на  розум, серце та  совість усіх учнів, педагогів, батьків учнів, техперсонал і  в  цілому на  соціум.