Замість післямови
Комунікативна культура – це все ж-таки культура педагога. Педагогічний
працівник закладу освіти – завжди комунікативний лідер. Особистість лідера
суттєво відрізняється за своєю складністю, розвиненістю від будь-якого типу
особистості, адже для неї зануреність у самий епіцентр професійних стосунків.
Іншими словами, і педагоги, і учні, а разом з ними і соціальна система, в якій
вони виконують свої посадові функції, трансформуються. З’являється термін «комунікативна культура», що відображає
новий тип поведінки педагогічного працівника — лідерство, орієнтоване на увагу
до оточуючих.
Лідери, орієнтовані на увагу до
оточуючих: шукають
можливості, експериментують, навіть йдуть на ризик, щоб змінити ситуацію.
Педагоги надихають учнів
перспективою: бачать
результат справи, організовують підтримку, взаємовиручку із метою досягнення
наміченого. Також дають можливість діяти іншим: заохочують співпрацю,
підтримують, піклуючись про розвиток членів свого колективу.
Педагоги, що шукають способи вирішення
завдань: дають зразки
поведінки та справи, радять способи виконання, допомагають реалізувати
поставлені завдання повністю, аналізують кожен крок.
Лідери, що заохочують
ініціативність: помічають
досягнення та знаходять способи це відзначити.
10 умов лідера для впровадження в життя своїх
ідей:
·
Вірити у себе і
власну філософію.
·
Любити роботу і
отримувати від неї задоволення.
·
Мати характер і
відчуття власної гідності.
·
Любити людей.
·
Проявляти
суворість по відношенню до роботи.
·
Відрізнятися
життєрадісністю і почуттям гумору
·
Мріяти про
майбутнє.
·
Володіти
здоровим глуздом і далекоглядністю.
·
Усвідомлювати
власний обов’язок і необхідність постійного підвищення
кваліфікації.
·
Проявляти
розумну турботу про своє здоров’я.
10 якостей лідера по відношенню до
людей:
·
Довіряти
оточуючим, вірити в їхню доброту.
·
Бажати їм
успіху.
·
Говорити
правду.
·
Робити, як
радить «чесне серце».
·
Мислити із
позиції іншої людини.
·
Шукати
позитивні якості у співробітників.
·
Спонукати учнів домагатися
успіху.
·
Поважати їхню
гідність.
·
Навчатися у них
і бути їм вдячним.
Отже, комунікативна культура педагога
розкривається насамперед у взаємодії його із учасниками освітнього процесу,
підлеглими йому за посадовим статусом, роботу яких він має стимулювати в руслі
ділових контактів.
На завершення — мудрі думки В. О.
Сухомлинського: «Педагог виховує насамперед своєю думкою, мисленням», «Розум
виховують розумом, совість — совістю». Ці фрази стосуються передусім педагога,
але вони актуальні й для керівника закладу освіти, який за допомогою
створеного позитивного професійного іміджу може продуктивно впливати на
розум, серце та совість усіх учнів, педагогів, батьків учнів, техперсонал
і в цілому на соціум.