Індивідуальний стиль педагогічного спілкування.
Комунікативна
складова педагогічної діяльності є зовнішнім виразом і конкретизацією стилю
педагогічної спілкування, що становить внутрішню, суб’єктивну характеристику
виконання педагогом його професійної діяльності.
Індивідуальний
стиль педагогічного спілкування - відносно-стійка індивідуально-своєрідна
система методів, прийомів, способів вирішення педагогічних завдань, до якої
свідомо чи стихійно вдається вчитель з метою досягнення оптимальної
відповідності своєї індивідуальності реальним цілям, умовам і завданням
педагогічного спілкування.
Формування
індивідуального стилю педагогічного спілкування йде за трьома основними
напрямками:
1)
Зміна всієї системи спілкування, його функцій і ієрархічної будови. В ході
відпрацювання відповідних комунікативних навичок відбувається рух особистості
сходами професійної майстерності, розвивається специфічна система способів
виконання спілкування.
2)
Зміна особистості суб’єкта, що виявляється як у зовнішньому вигляді (моториці,
мові, емоційності, формах спілкування), так і в формуванні елементів професійної
свідомості (професійної уваги, перцепції, пам’яті, мислення, емоційно-вольової
сфери), що в більш широкому плані може розглядатися як становлення професійного
світогляду.
3)
Зміна відповідних компонентів установки суб’єкта по відношенню до іншого
суб’єкта, що проявляється в когнітивної сфері в рівні інформованості про іншому
суб’єкті, ступеня усвідомлення його значимості; в емоційній сфері - в інтересі
до іншого суб’єкта, в схильності до взаємодії з ним і задоволеності від цього не
дивлячись на труднощі; у практичній сфері – в усвідомленні своїх реальних
можливостей впливу на об’єкт. В результаті установка суб’єкта впливати на інший
суб’єкт замінюється на потребу у взаємодії, що дозволяє говорити про становлення
комунікативної культури.
Основою
індивідуального стилю педагогічного спілкування є індивідуальні відмінності
вчителів в комунікативній сфері (особливості психічних процесів, станів і
властивостей, що опосередковують комунікативну складову діяльності вчителя та
які відрізняють комунікативну поведінку вчителів один від
одного).
Кожен
учитель у сфері професійних комунікацій неповторний та своєрідний. Педагоги
розрізняються по внутрішньому механізму пристосування до вимог комунікативної
ситуації. При цьому індивідуальні особливості їх комунікативних дій можуть
забезпечувати рівноцінну по ефективності педагогічну і комунікативну
діяльність.
Але
неповторна комунікативна своєрідність кожного вчителя не виключає у нього певних
типових рис комунікативних проявів, загальних для деякої групи
педагогів.
Як в
зарубіжній науці (К. Едварс і ін.), так і у вітчизняній (Н. Березовін,
В. Кан-Калик, Я. Коломінскій, А. Маркова та ін.) робилися
неодноразові спроби створення типологій стилів
спілкування.
Так,
К. Едварс, розглядаючи домінуючі особистісні мотиваційні установки в
спілкуванні, виділив три стилі
взаємодії:
-
кооперативний стиль, для якого характерна сприйнятливість індивіда до потреб
інших людей, розуміння цих потреб, прагнення вирішувати соціальні ситуації,
зокрема, конфлікти, шляхом своєрідного самопожертви;
-
інструментальний стиль, для якого характерно виражене прагнення вирішувати
соціальні ситуації шляхом їх «структураціі» з опорою на соціальний престиж,
схожість інтересів, спільність поглядів, а також володіння і широке використання
традиційних форм та засобів спілкування і взаємодії;
-
аналітичний стиль, в якому має місце тенденція оперувати людьми та ситуаціями на
основі розуміння й аналізу ситуаційних та міжособистісних факторів, через розтин
детермінант діяльності, інших, ніж існуючі або
загальноприйняті.
Я. .Коломінскій і Н. Березовін у структурі педагогічного спілкування вчителя розглядають стиль відносин (типове для даного вчителя внутрішнє емоційно-оцінне відображення дитячого колективу) та стиль керівництва (домінуючі способи впливу на колектив). Очевидно, що в даній концепції стиль відносини стосується, в основному, внутрішнього, мотиваційного аспекту впливу на учнів, а стиль керівництва характеризує безпосереднє спілкування вчителя з молоддю.
Дослідники
виділяють три основні стилі відносини вчителя до
учнів:
-
стійко-позитивний, що характеризується стабільним емоційно-позитивним ставленням
до дітей, допомогою при ускладненнях, ділової реакцією на недоліки в навчальній
роботі і поведінці учнів;
-
пасивно-позитивний, що характеризується нечітко вираженою емоційно-позитивної
установкою у ставленні до дітей, сухістю звернення і офіційним тоном
вчителя;
-
нестійкий, що характеризується ситуативністю відносин при загальній
емоційно-позитивної установці, підпорядкованістю дій вчителя своїм
настроєм.
Правда, автори
вважають, що зустрічаються вчителі із ситуативно-негативним і стійко-негативним
стилем ставлення до дітей.
Інший
підхід до виділення типології стилів педагогічного спілкування - в працях
В. Кан-Каліка. В основу типології їм були закладені
індивідуально-типологічні особливості особистості вчителя в комунікативній сфері
професійної діяльності.
В. Кан-Калик
під стилем професійного спілкування розумів «індивідуально-типологічні
особливості соціально-психологічної взаємодії педагога і
учнів».
Вченим
були встановлені наступні стилі педагогічного спілкування:
-
спілкування на основі захопленості спільною творчою
діяльністю;
-
спілкування на основі дружнього ставлення;
-
спілкування-дистанція;
-
спілкування-залякування;
-
спілкування-загравання.
Загальноприйнятою
на сьогоднішній день можна вважати типологію, що включає в себе демократичний,
авторитарний і ліберальний стилі спілкування вчителя з
учнями.