Спілкування, діяльність і культура
Передбачається,
що суть зв’язку виражена, перш за все, зумовленим спілкуванням та діяльністю
«суб’єктом», що надає і визначає загальні для них риси, а відмінності обумовлені
тим, що результат спілкування – це не перетворений предмет (матеріальний чи
ідеальний), а відношення з іншою людиною, з іншими людьми засобами культури. Тим
самим підкреслюється думка про те, що всі інтереси суб’єктів спілкування
сфокусовані на них самих, а не на «предметах», як це має місце в діяльності.
Але чи
є розрізнення спілкування та діяльності за такими основами дійсним?
Адже
спілкування суб’єкта не самоціль і не є взаємодією заради взаємодії. Повсякчас
взаємодія людина вступає заради задоволення властивих йому потреб. Будучи
«предметною» (тілесною) істотою, людина і потреби свої задовольняє лише
предметним способом, за допомогою відповідних предметних
засобів.
Отримання
таких засобів «є найважливішою метою спілкування, як і діяльності взагалі, в
чому проявляється її продуктивний та культурний характер як здатності приносити
необхідні для ініціальних потреб продукти». З такої точки зору специфічним для
спілкування виявляється лише сам спосіб отримання подібних продуктів
(матеріальних або ідеальних), яким стає їх обмін. А це означає, що спілкування
по суті справи зберігає всі родові риси «діяльності взагалі» як
суб’єкт-об’єктного опосередкування, що носить продуктивно-перетворювальний
характер та забезпечує задоволення життєдіяльнісних потреб суб’єкта через
творення особливого (соціального) предметного світу.
Спілкування завжди тісно пов’язане із культурою та діяльністю і саме може розглядатися як особливий вид діяльності. Синонімом «спілкування» є термін «комунікативна діяльність», «комунікативна культура».
Проаналізувати
будь-який вид діяльності – значить вказати, в чому полягає її предмет, з’ясувати
які спонукають її потреби і мотиви, описати різновиди складових діяльність дій і
операцій. Структурні компоненти комунікативної діяльності виглядають наступним
чином.
Предмет
спілкування – це інша людина, партнер по спілкуванню як
суб’єкт.
Потреба в
спілкуванні полягає в прагненні людини до пізнання й оцінки інших людей, а через
них і з їх допомогою – до самопізнання і самооцінці.
Комунікативні
мотиви – це те, заради чого робиться спілкування. Запропоноване вище розуміння
предмета діяльності спілкування призводить до висновку про те, що мотиви
спілкування повинні втілюватися в тих якостях самої людини та інших людей,
заради пізнання і оцінки яких даний індивід вступає у взаємодію з кимось із
оточуючих.
Комунікативна
культура властивість особистості, яка проявляється в потребі взаємодіяти з
іншими суб’єктами, цілісності та індивідуальності, творчому потенціалі людини, в
його здатності підтримувати доброзичливе відношення до оточуючих
суб’єктів
Дія
спілкування – це одиниця культура та комунікативної діяльності, цілісний акт,
адресований іншій людині і спрямований на нього як на свій об’єкт. Дві основні
категорії дій спілкування - ініціативні акти і дії у
відповідь.
Завдання
спілкування – це та мета, на досягнення якої в даних конкретних умовах
направлені різноманітні дії, що здійснюються в процесі спілкування. Мета
(мотиви) і завдання спілкування можуть не збігатися між
собою.
Засоби
спілкування – це ті операції, за допомогою яких здійснюються дії
спілкування.
Продукти
спілкування – освіти матеріального і духовного характеру, що створюються в
результаті спілкування.