Критерії та рівні розвитку комунікативної культури
Виходячи зі структури стилю педагогічного спілкування, виділяють три відповідних критерію розвитку комунікативної культури: мотиваційний, когнітивний, процесуально-діяльнісний.
Критерій
проявляється на підставі системи показників. Поняття «показник» не включає в
себе загальність вимірювання, так як не містить необхідних і достатніх
властивостей для повної характеристики того чи іншого явища. Показники
відображають окремі властивості і ознаки пізнаваного об’єкта і служать засобом
накопичення кількісних і якісних даних для критериального
узагальнення.
Мотиваційний
критерій проявляється на підставі наступних
показників:
-
наявність потреби і мотивації комунікативної діяльності;
-
якість соціальних установок на комунікативну діяльність;
-
рівень стабільності професійних інтересів;
-
ступінь усвідомлення відповідальності за результати комунікативної
культури;
-
особистісні елементи (любов до дітей, доброта, емпатія,
такт);
-
здатності (загальні, педагогічні, емоційна стійкість, прогнозування,
креативність).
Когнітивний
критерій проявляється на підставі знань:
-
вікових та індивідуальних особливостей учнів;
-
можливостей засобів спілкування в системі взаємодії з
молоддю;
-
прийомів взаємодії з колективом і окремою особистістю;
-
основ «мови зовнішнього вигляду»;
-
структури комунікативної культури та способів вирішення комунікативних
завдань;
-
прийомів самовиховання і саморегуляції власної комунікативної
культури.
Процесуально-діяльнісний
критерій проявляється на підставі наступних умінь:
-
моделювати майбутнє спілкування з учнями;
-
вести себе адекватно будь-якій ситуації спілкування;
-
керувати спілкуванням дітей;
-
встановлювати педагогічно правильні взаємовідносини;
-
знайти адекватні засоби для передачі змісту спілкування;
-
вміння аналізувати використану систему спілкування і уточнювати варіанти
майбутнього спілкування.
Оцінка
рівня розвитку комунікативної культури можливо лише при застосуванні комплексу
діагностичних методів, що дають багату інформацію по всіх його структурних
компонентах. Тут найбільш ефективними є метод самооцінки та експертної
оцінки.
Самооцінка,
по-перше, є одним із джерел інформації про стан сформованості професійно
значущих умінь, по-друге, засобом спонукання до їх
вдосконалення.
Найважливішими
динамічними характеристиками самооцінки є її рівень і адекватність. Рівень
самооцінки визначається рівнем досягнень особистості і ступенем сформованості у
неї тих чи інших якостей, здібностей, можливостей, які вона для себе визначає;
іншими словами, це та ступінь, на яку ставить себе сама людина. Самооцінка може
бути низькою, середньою, високою. Адекватність самооцінки є однією з головних
характеристик особистості і визначається відповідністю різних оціночних суджень
особистості про себе її реальним якостям.
Зіставлення
цих двох оцінок дозволяє виявляти достовірність отриманих за допомогою
самооцінки результатів, а також визначати рівень рефлексивних здібностей
педагогів.
Під
методом експертних оцінок в соціальній і педагогічній літературі мається на
увазі комплекс логічних і математичних процедур, спрямованих на отримання від
фахівців інформації, її аналіз і узагальнення з метою підготовки та вибору
раціональних рішень. Експертна оцінка є експертне судження, виражене в
кількісній формі або як оціночне (краще, гірше тощо).
Оцінка
рівня розвитку комунікативної культури може проводитися на основі експертних
суджень викладачів, які працюють зі учнями, керівників груп,
вчителів-предметників, в окремих випадках може використовуватися взаємна оцінка
учнів.
До експертів
ставляться такі вимоги:
а)
однозначне розуміння цілей і завдань;
б)
компетентність, яка поширюється як на об’єкт дослідження (індивідуальний стиль
спілкування), так і на методологію експертного рішення досліджуваної задачі
(визначення рівня сформованості індивідуального стилю спілкування);
в)
об’єктивність, тобто здатність враховувати необхідну для правильного вирішення
досліджуваної задачі інформацію і давати мотивоване судження;
г)
зацікавленість в результатах експертизи;
д)
діловитість, тобто зібраність, вміння працювати з
колегами.
Основні ознаки рівнів розвитку у педагогів комунікативної культури відображені в таблиці 1.
Таблиця
1
Основні ознаки
рівнів розвитку у педагогів комунікативної культури
Рівні |
Загальні характеристики |
1.
Високий |
- в
основі педагогічних дій лежать мотиви, які свідчать про дійсну педагогічну
спрямованість; -
педагогічні дії професійно усвідомлені, має місце психологічна готовність
до виконання педагогічних дій; -
професійні контакти виконуються із використанням педагогічних знань, на
основі аналізу ситуації, має місце комунікативна
культура; -
педагогічне спілкування відповідає меті, визначається, в основному, з
урахуванням особливостей об’єкта виховання і умов
дії; - мають
місце елементи своєрідності і новаторства; -
комунікативна взаємодія виконується досить точно, без труднощів,
використовуючи професійний досвід; -
педагогічні дії досить своєчасні, відповідають мінливих ситуацій виховної
практики. |
2.
Середній |
- в
основі педагогічних дій лежать мотиви, які характеризуються частковою
спрямованістю; -
педагогічні дії професійно слабо усвідомлені, має місце низький рівень
психологічної готовності до виконання педагогічних
дій; -
професійні контакти виконуються без належного використання наукових знань
і аналізу ситуації, виявляється недостатня комунікативна
культура; -
педагогічне спілкування не завжди відповідає меті, так як мають місце
помилки в її виборі, що випливають з неглибокою діагностики об’єкта дії і
умов дії; -
педагогічні дії майже позбавлені своєрідності, переважають їх стереотипні
форми; -
комунікативна взаємодія виконується з труднощами, повільно, виявляється
невеликий професійний досвід; -
проявляється невідповідність педагогічних дій в умовах, що змінюються
педагогічних ситуаціях. |
3.
Низький рівень |
- в
основі педагогічних дій лежать мотиви, які характеризуються частковою
спрямованістю; -
педагогічні дії професійно слабо усвідомлені, має місце низький рівень
психологічної готовності до виконання педагогічних
дій; -
професійні контакти виконуються без належного використання наукових знань
і аналізу ситуації, виявляється недостатня комунікативна
культура; -
педагогічне спілкування не завжди відповідає меті, так як мають місце
помилки в її виборі, що випливають з неглибокою діагностики об’єкта дії і
умов дії; -
педагогічні дії майже позбавлені своєрідності, переважають їх стереотипні
форми; -
комунікативна взаємодія виконується з труднощами, повільно, виявляється не
великий професійний досвід; -
проявляється невідповідність педагогічних дій в умовах, що змінюються
педагогічних ситуаціях. |
4.
Незадовільний |
-
мотивація педагогічних дій і самі дії професійно не
усвідомлені; -
відсутня психологічна готовність до виконання педагогічних
дій; -
комунікативна взаємодія виконується непрофесійно; -
педагогічні дії щодо мети визначаються неправильно; -
педагогічне спілкування примітивно і шаблонно; - при
взаємодії є істотні труднощі і грубі помилки; -
педагогічні дії повністю не відповідають ситуації
спілкування. |
Рівень
розвитку комунікативної культури змінюється протягом навчання та самоосвіти.
Найважливішими факторами цих змін є: загальний інтелектуальний розвиток,
особливості професійного виховання, розвиненість професійної уяви, наявність
спеціальних знань і умінь, установка на творче ставлення до праці, високий
рівень професійного самовизначення, успішність педагогічного досвіду
тощо.